کنداکتور در اخبار
کنداکتور نمای شماتیک و ویترین خبر است. وقتی سردبیر پشت میز خبر می نشیند ذهنش درگیر این سوال است که: "چه کنداکتوری برای پخش آماده کند؟" کنداکتور نمای داستان بسته خبری ماست روی یک صفحه. یا نت نویسی برای نواختن یک موسیقی که ملودی آن بر اساس اخبار و گزارش ها و تصاویر تلویزیونی شکل می گیرد. هر شنونده ای از شنیدن یک داستان یا موسیقی با ریتم کند و ناموزون و یا حتی یکنواخت کسل می شود و هر کسی از شنیدن یک داستان خوب و سمفونی موزون و فاخر، خرسند و راضی.
اگر بتوانیم برای جدول پخش برنامه ها در خبر دیاگرام یا نموداری رسم کنیم، یک بخش خبری خوب بصورت خطی نبوده و مسیری سینوسی و با افت و خیز را سپری می کند. تحلیل محتوای اینجانب از بیش از صد بخش خبری در یک دوره یکساله، یک کنداکتور جذاب و مورد قبول را وابسته به سه عنصر می داند: "ساختار، محتوا و کارگردانی".
ساختار:
- فرم کامل و جدول توضیحاتی که اطلاعات لازم و کافی را برای تمام عوامل اتاق خبر تحریریه و استودیو در خود داشته باشد
- تعیین نظم و ترتیب خبرهای متنی، تصاویر، گزارش ها ی بی صدا و با صدا و...
- تعین مدت زمان آیتم ها و موضوعات برنامه ریزی شده برای پخش
- تعیین جای پخش میانبر های تصویری از جمله وله ها، پاساژها و تیزرهای گزارشی که می تواند هر کارکردی از جمله معرفی خبر و آنونس و سایر اعلانات را داشته باشد و تعیین زمان پخش افکت ها ، زیر صدا ها و باندهای صدا
- تعیین وضعیت پخش و جای ارتباط های زنده تلفنی و تلویزیونی و گفتگوهای همزمان در داخل و خارج از استودیو با شات های مورد نظر
- تعیین وضعیت های جایگزین در صورت بروز هر گونه مشکل در پخش زنده
- گزارش مشکلات پخش
محتوا:
- تلویزیونی بودن به معنای عام و خاص و جاری بودن ادبیات تویزیونی بجای متن نویسی سنتی به سبک خبر گزاری های مکتوب
- متناسب بودن با تعریف مخاطب عام ،خاص آن بخش و متناسب بودن فضای پخش آن با فضای زمان پخش "صبحگاهی، نیمروزیو یا شامگاهی"
- اجرای قوی، خلاقانه و جذاب
- فراوانی و بجا بودن ارتباط های زنده داخلی و خارجی به فراخور رویدادهای خبری و گزارشی
- ورود غیر مستقیم و ماهرانه در بحث هایی که محتاج تحلیل چند جانبه و اصطلاحا "آزاد" است و پرهیز از "تفسیر و تبلیغ و القاء"
- اهمیت دادن به عنصر "دربرگیری" و "درگیری" بیش از سایر عناصر چند گانه خبری
- فراوانی خبرهای روز با توجه به "کوتاه،مشروح و یا تخصصی" بودن بخش خبری مربوط
- باز بودن فرصت انتخاب و برخورداری از اخبار ویژه و غیرعادی یا شناور بودن و قابلیت قبض و بسط در شرایط خاص
- محدود بودن اخبار مشروح و ارائه اخبار متنوع در قالب اخبار کوتاه
- برخورداری ازجذابیت تصویری و موسیقیایی
- هوشمند بودن و ارتباط معنا دار موضوعات خبری برای ارائه طرح کلی یک داستان خبری کامل بویژه در ساختارهای چند بسته ای ترکیبی(مولتی پکیج ).
- فراوانی گزارش های خبری و غیر خبری مکمل هم
- تحرک و پویایی و سرعت اجرای کنداکتوربا کوتاه بودن آیتم ها؛ تنوع آن ها و چفت و بست های تصویری مناسب
- اقناعی بودن بسته خبری با حجم مناسبی از اخبار و گزارش ها در باره یک موضوع - "خبر رسانی عام و خبر پردازی خاص"
- ایجاد گره و سوال در مجموعه بسته خبری که حس تعلیق و انتظار را درمخاطب برای پیگیری ایجاد می کند
- روان بودن و بی ابهام بودن مطالب و پاسخگو بودن گزارش ها و گفتگو ها
- برخورداری از ترکیب متوازنی از اخبار عمومی یعنی اخبار اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، مناسبتی، اقتصادی و آب و هوا
- توزیع مناسب سخت خبرها و نرم خبرها، اخبار رسمی و غیر رسمی و اخبار فانتزی که بار اطلاعات ضروری وبا اهمیتی برای مخاطب ندارد – اصطلاحا نه به درد دنیای مخاطب می خورد نه به درد آخرتش - ولی بدلیل نرم بودن محتوای آن ولطف یا هیجانی که دارد برای تعلیق، رفع دلزدگی و تلطیف فضای رسمی ذاتی خبر،لازم وجذاب است و برای اخبار تلویزیونی از بار تصویری فراوانی برخوردار است. این دست از خبر ها بهترین موارد برای پخش در پایان بخش های خبری هستند. خبرهایتان را با آن ها تمام کنید.
و بطور چکیده: "آغازی" جذاب، با یک خبر مهم و تاثیر کذار، "ادامه ای" پر کشش و پرتعلیق ، با چند خبر و گزارش رسمی و غیر رسمی مردمی پسند، و "پایانی" رضایت بخش، با خبری شاد و امیدوار کننده.
کارگاه خبری- حمید حامدی

+ نوشته شده در پنجشنبه ۱۳۸۷/۱۱/۱۷ ساعت توسط مبین بهرازفر
|
و خدایی که در این نزدیکی ست ...