دومين هم‌انديشي و گردهم‌آيي شاعران، گويندگان و مجريان ادبي صدا و سيما (راويان) با تقدير از «بهروز رضوي» گوينده پيشكسوت راديو و تلويزيون همراه بود.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين گردهم‌آيي سونيا پوريامين، سيدمصطفي موسوي، رشيد كاكاوند، ابراهيميان، اميرحسين مدرس و جمعي از دوستداران راديو و تلويزيون در تالار خانه هنرمندان حضور داشتند.

***

سونيا پوريامين در ابتدا اين مراسم ضمن اشاره به سابقه خود در امر اجرا، درباره‌ي ويژگي‌هاي يك مجري استاندارد و خوب گفت: چون اجرا در تلويزيون خيلي تجربي بوده است شايد ما يك تعريف استانداردي از آن نداشته باشيم.

وي ادامه داد: اجرا يك فن است كه حتما بايد آن را به طور حرفه‌يي آموخت، ولي مجريان سازمان اين فن را مي‌آموزند و از تجربياتشان استفاده مي‌كنند.

پوريامين ابراز عقيده كرد: براي اين كه يك مجري موفق و ماندگار باشد بايد اين فن اجرا را به خوبي بياموزد چون تلويزيون يك رسانه چهره به چهره است و ما نبايد وقت مردم را با زدن هر حرفي، تلف كنيم.

وي ادامه داد: البته در ضعف‌هايي كه ديده مي‌شود بايد گفت، اين مشكل به مجريان برنمي‌گردد چون اين فن را به آن‌ها ‌آموخته نشده كه كجا بايد چه حرفي بزنند.

اين مجري راديو و تلويزيون، با بيان اين كه مجري بايد بياموزد كه حرف اضافي نزد و پيام را به خوبي منتقل كند، اظهار كرد: دوره‌هاي آموزشي دردانشكده صدا و سيما براي افرادي كه تازه وارد مي‌شوند بايد گذاشته شود تا حداقل يك دوره 6 ماهه كه مقدمات كار را بياموزند و يا از تجربيات استادان و پيشكسوتان اين حرفه استفاده كنند.

وي در خصوص جايگاه ادبيات فارسي در فن گويندگي و اجرا گفت: مجريان ما بايد بر ادبيات فارسي كشور مسلط باشند و اين تنها از طريق آموزش محقق مي‌شود.

پوريامين با بيان اين كه اساساً به عنوان مجري بايد به درست صحبت كردن مسلط باشيم و نبايد از مجرياني استفاده كرد كه لهجه و يا لكنت زبان دارند ادامه داد: اكنون مشكل اصلي مجريان ما مطالعه نكردن درست اشعار كهن ومعاصرمان است، گاهي اوقات در اجراها وقتي شعري خوانده مي‌شود بيت دوم آن قدر مجزا از بيت اول است كه بيينده تسلسل شعر را متوجه نمي‌شود و يا در مورد شعرهاي معاصر وقتي شعر نيما و يا مشيري را مي‌خوانيم يك داستان را روايت مي‌كنيم، در صورتي كه بايد داستان‌واره خوانده شود.

اين مجري تلويزيون ابزار عقيده كرد: مجري موفق است كه بتواند با آن شعر هم‌زاد پنداري كند و وقتي شعر را مي‌خواند حس را به بيننده يا شنونده منتقل كند؛ به گونه‌اي كه به دل او بنشيند ولي معمولاً درك ما از اشعار ضعيف است و معاني اشعار را به درستي نمي‌دانيم به همين دليل خوب نمي‌توانيم آن را منتقل كنيم.

وي ضمن تاكيد بر آموزش صحيح و دقيق ادبيات فارسي به مجريان صدا و سيما اظهار كرد: اجراي تلويزيوني يكي از سخت‌ترين نوع ارتباط كاري است.

پوريامين گفت: اگر فردي بخواهد در شبكه‌يي مانند بي بي سي يك خبر كوتاه بخواند بايد حداقل 9 ماه دوره آموزشي را بگذارنند، به نظر من اگر حداقل چنين سيستمي در ايران اجرا شود، نسل جديد مجريان، نسل خوبي خواهند شد.

وي ادعا كرد: نسل جديد مجريان نسلي متزلزل است به گونه‌اي كه بايد از ميان آن‌ها انتخاب كرد ولي نسل گذشته چنين نبودند و هم تقريباً در يك رده و سطح بودند.

وي تاكيد كرد: تلويزيون به همه نوع اجرا نياز دارد و همه طور پتانسيل نيز دارد، ولي اين ها را بايد با دقت پيش برد، تلويزيون جاي آزمون و خطا نيست.

پوريامين با بيان اين كه همواره نيازداريم كه يك سري اطلاعات جديد به ما داده شود كه اين اطلاعات آموزش در طول كار به ما كمك مي‌كند اعتماد مردم را نسبت به رسانه ملي جلب كنيم، اظهار كرد: البته نبايد از ياد برد كه اگر تلويزيون اكنون در اجرا موفقيتي دارد مرهون همين تجربيات شخصي است و كساني نيز در نسل جديد با استفاده از همين تجربيات به موفقيت‌هايي رسيده‌اند.

وي درخصوص الگوي خود در اجرا گفت: من از هر مجري كه ببينيم درست صحبت مي‌كند الگويي مي‌گيرم كه اين امر ممكن است در يك مجري جوان و يا يك پيشكسوت باشد.

***

به گزارش ايسنا، پس از پخش نماهنگي كه شامل اجراهاي چند تن از پيشكسوتان عرصه گويندگاي راديو و تلويزيون مانند زنده ياد سعيد رابعي، امير نوري، سيد علي موسوي گرمارودي، رشيد كاكاوند، احمد رضا احمدي، بهروز رضوي و دكتر اميراسماعيل آذر مي‌شد، امير حسين مدرس يكي از مجريان جوان تلويزيون به روي سن آمد و ضمن اشاره به چگونگي ورود او به عرصه گويندگي تلويزيون گفت: در سال 65 به طور اتفاقي در حالي كه در مسابقات استاني شعر خواني دوره دبيرستان شركت كرده بود. براي اجرا در يكي از برنامه‌هاي تلويزيون انتخاب شدم و نيمرخ كه به دليل نوع خاص برنامه مورد استقبال خوب جوانان و نوجوانان قرار گرفت درسال دهم فعاليت من در تلويزيون اتفاق افتاد.

مدرس در خصوص مشكلاتي كه در عرصه اجرا وجود دارد و راه هاي برون رفت از آن گفت: من قدري با خانم پوريامين متفاوت فكر مي‌كنم، اين ها مشكلاتي است كه از دوران دانش‌آموزي اتفاق افتاده است، كتاب فارسي دوران مدرسه سراسر از شعرهاي كهن و معاصر است، كسي كه كتاب فارسي دوران تحصيل را نتواند درست بخواند در خواندن روزنامه، رمان، نمايشنامه و غيره نيز دچار مشكل مي‌شود.

وي ابراز عقيده كرد: سازمان به جاي اينكه فرصت بگذارد براي اين كه نسلي را به طور حرفه‌يي تربيت كند و بعد همان‌ها به عنوان ويترين رسانه به كار بگيرد، در بخش‌هاي ديگر مثل اضافه كردن شبكه و يا برنامه‌ها و سريال‌ها و غيره سرمايه‌گذاري مي‌كند.

وي افزود: من به عنوان يك بيننده و شنونده مي‌گويم كه سرمايه گذاري در هيچ سالي براي امر آموزش مجريان انجام نشده است و اگر هم جايي آموزش را شروع كرده است بي نتيجه رها شده و تاثيري در تغيير شيوه اجرا در تلويزيون و راديو نداشته است.

اين مجري جوان تلويزيون ابراز عقيده كرد: اجرا در راديو به مراتب بهتر از تلويزيون است و اساسا راديو يك رسانه‌ ديرپاي فرهنگي است و راديو از قبل از انقلاب حتي تاكنون همواره از داناترين و شريف ترين گويندگان برخوردار بوده است تا اين كه مردم شيفته رنگ و لعاب تلويزيون شدند.

وي ارتباط درست با مخاطب، تلفظ و استخدام صحيح واژگان، به كارگيري اشعار در بيان، تاني، تامل و تدبير همزمان با خوانش متن را از ويژگي‌هاي قابل توجه پيشكستوتاني چون ميرفخرايي، مرحوم رابعي و غيره عنوان كرد و گفت: نوع خواندن مجري بايد حاوي پيام و معنا باشد، گوينده شدن تمرين و پافشاري و زانو به زمين زدن مي‌خواهد كه متاسفانه غرور كاذبي وجود دارد مانع از اين مي‌شود كه پرسش كنيم.

وي درباره اجراي برخي بازيگران معروف به عنوان مجري تلويزيون گفت: برنامه‌اي كه بناست موفق نشود به استفاده ابزاري از چهره‌ها ربطي ندارد و برنامه‌اي كه بناست موفق باشد بايد آن قدر به لحاظ ساختار، سيستم، رنگ و لعاب، معنا و مفهوم غني باشد كه اگر چهره‌ايي هم وارد آن مي‌شود در كنار اين‌ها قرار مي‌گيرد.

مدرس ادامه داد: به نظر من اگر كسي توانايي انجام كاري را دارد بر او فرض است كه آن كار را انجام دهد، اگر كسي توانايي اجرا را دارد بايد آن را انجام دهد و نبايد عرصه را خالي كند، اگر كسي توانايي بازيگري را دارد بايد وارد اين عرصه شود و اگر كسي توانايي هر دو را دارد چه اشكالي دارد كه در هر دو عرصه فعاليت كند.

به گزارش ايسنا، پس از اين كه مدرس صحبت‌ها ي خود را خواندن بخشي از فتوحات اين عربي به پايان برد، سيد مصطفي موسوي ترجيح بند بلند زيبايي را به مناسبت شب ميلاد مولي الموحدين علي عليه السلام خواند.

در پايان برنامه از استاد پيشكسوت عرصه گويندگي راديو و تلويزيون «بهروز رضوي» تقدير شد.

رضوي در سخناني با اشاره به پيشينه خود و چگونگي ورودش به عرصه گويندگي گفت: حرفه گويندگي حرفه‌ يي است كه ملاكش بايد از دوران مدرسه بسته شود و اينطور نيست كه من اراده كنم كه گوينده شوم سپس فورا اين اتفاق بيفتد.

وي ادامه داد: گويندگي شغل نيست دل مشغولي آدم است.

اين مجري پيشكسوت راديو و تلويزيون تاكيدكرد : اجرا هنر است و در دو عالم هنر اينگونه است كه اگر فرد از كودكي در آن عالم نباشد و آن را تجربه نكند، هنرمند نمي‌شود.

وي گفت: تلويزيون بايد از حالا برنامه‌ريزي كند، سازمان كارشناسان بسيار زيادي دارد كه مي‌تواند به تك تك دبيرستان‌ها بفرستد كه استعدادها را شناسايي كند.

رضوي با بيان اين كه اگر فردي گوينده‌اي بلد است بايد تست بدهد و به تلويزيون برود نه اين كه هر كسي با نسبت‌هاي فاميلي وارد اين عرصه شود، ابراز عقيده كرد: بازي‌ نسبت فاميلي بايد در صداوسيما كنار گذاشته شود، راديو و تلويزيون امانت مردم است.

وي با اشاره به اينكه من همواره راديو را به تلويزيون ترجيح مي‌دهم گفت: جوانان بايد اول در راديو آموزش ببينند بعد كه به گويندگي اشراف پيدا كردند وارد تلويزيون شوند.

گفتني است گردهم آيي راويان قرار است آخرين سه شنبه هر ماه تكرار شود و در سه‌شنبه 24 تيرماه درآيين تقدير از بهروز رضوي همسر و دو پسر وي نيز حضور داشتند.